Menu

Sluiten

Geen pillen, maar paprika’s; ‘meer les over preventie aan studenten gezondheidszorg’

Eline Teunissen - 8 Jul 2021

De gezondheidszorg staat in het teken van het genezen van ziekten, maar wat als deze ziekten in eerste instantie voorkomen kunnen worden? Stichting Student en Leefstijl wil dat studenten in de gezondheidszorg, van geneeskunde tot ergotherapie, meer les krijgen in preventie. “Vijftig procent van de ziektes is leefstijl-gerelateerd. In de opleidingen ligt de focus daar niet op.”

Door studenten en voor studenten; in de Stichting Student en Leefstijl nemen de ‘artsen van de toekomst’ het voortouw binnen de organisatie. Alles om een shift in hun eigen leeromgeving te bewerkstelligen. Zo bedacht de stichting de ‘Students Experienced in Lifestyle and Food’-cursus (SELF-cursus). Dit extracurriculaire onderwijsprogramma is inmiddels uitgerold op alle geneeskundefaculteiten in Nederland. Iedere faculteit heeft haar eigen lokale bestuur van Stichting Student en Leefstijl dat eigen projecten bedenkt.

Reclame voor snoep

Gezond koken is prijzig én duurt lang, terwijl fastfood goedkoop en snel is. “Gezond leven in Nederland is relatief duur”, vertelt geneeskundestudent en vice-voorzitter van Stichting Student en Leefstijl, Kris van den Enden. “In een wereld waar er reclame wordt gemaakt voor snoep weet de consument vaak niet wat hij verkeerd doet. Deze ontwikkelingen zijn zo vanzelfsprekend geworden door onze maatschappij.”

We hebben een toename aan leefstijl-gerelateerde ziekten in Nederland. En dat moet veranderen: “Veel ziektes hebben een chronische aandoening door slecht eten, slaapgebrek of andere verkeerde gewoontes. Deze oorzaken kunnen we aanpakken, waardoor de gevolgen ook verdwijnen. Die gevolgen zijn vaak de daadwerkelijke ziektes waarmee mensen in eerste instantie naar een dokter gaan.”

30 uur les over leefstijl in zes jaar

“Waar de focus in geneeskundeopleidingen nu gericht is op medicatie, willen wij een verschuiving maken naar een preventieve aanpak,” vertelt Van den Enden, “zo schrijft een arts momenteel bijvoorbeeld maagzuurremmers voor aan iemand die last heeft van maagzuur door alcohol. Dat kan anders door naar de kern van het probleem te kijken.”

Een arts wordt getraind om een patiënt op een juiste manier in te lichten. Deze training blijkt echter niet de focus in de zesjarige opleiding. Momenteel krijgt een student in zes jaar tijd namelijk 29 uur les over voeding, 30 uur over leefstijl en 8 uur over motiverende gespreksvoering. Dat blijkt uit onderzoek (2017) van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. Datzelfde onderzoek wijst ook uit dat ruim 80 procent van de huisartsen en coassistenten meer onderwijs wil over voeding en ruim 70 procent meer wil weten over leefstijl.

Generatieverschuiving

(Huis)Artsen zijn een centraal aanspreekpunt en daarom moeten juist zij het gesprek aangaan in de spreekkamer, stelt de geneeskundestudent. “Een arts moet zodanig de kennis en vaardigheden hebben om leefstijlthema’s te kunnen toepassen.”

Denk dan aan een gesprek over stoppen met roken of over een juist dieet bij een persoon met obesitas. “Door de artsen van morgen nu al anders bij te scholen, zullen we een generatieverschuiving zien met een nieuwe aanpak binnen de gezondheidszorg.”

Van den Enden hoort daar zelf ook bij en weet hoe zij het zou aanpakken als arts: “Wat ik zelf meeneem voor mijn carrière, is om het gesprek aan te gaan met patiënten en te kijken waar zij tegenaan lopen. Je kan chronische aandoeningen vaak relateren aan sport-, eet- en slaappatronen.” Een holistische aanpak is volgens haar van groot belang: “Verder kijken dan alleen het pijnpunt kan net het zetje in de juiste richting zijn om een probleem vanuit de kern aan te pakken.”

Beeld: eigen foto, AdobeStock

Deel dit artikel